Returning back

Har varit off nu ett tag men tänkte dra igång bloggen igen för det känns som att det börjar hända lite saker igen ;D

Sen jag kom hem har det varit jobb, välj utbildning, tänka på närmaste framtiden osv. Känt mig nere, hoppfull och besviken. Men nu känns det som att jag börjar lägga gammalt bakom mig och ser framåt mot dem positiva sakerna istället för det som inte skett.

Efter lagt upp bild på faceook på en jättegod vegansk lasagne tänkte jag dela med mig av receptet som kommer från http://veganvrak.blogspot.se

Nu var det så att jag fick sojafärs över från UKM med tacokrydda i. fick 1kg färdig sojafärs (det sväller efter tillagning) så följde inte helt måtten i receptet. men om man vill testa versionen med tacokryddad så är det som med köttfärs. stek upp sojafärs efter att den blivit kokt och krydda med sankta maria taco kryddblandning precis som det står i receptet på kryddpåsen. Sen hade jag dubbel sats bechamelsås (hellre för mkt än för lite) ^^ och jag hade mald muskot ist för riven då jag inte hittade det.



Men så här ser receptet ut från veganvraks sida:

Lasagne 6 port
1 stor gul lök
3 vitlöksklyftor
125 g sojafärs (torrvikt)
2 burkar hela tomater
2 msk tomatpuré
2 msk ketchup
riven muskot
salt, svartpeppar

Bechamelsås
5 dl sojamjölk
2,5 dl havregrädde
3 msk vetemjöl
riven muskot
salt, vitpeppar

ca 12 lasagneplattor

Sätt ugnen på 225 grader. Slå hetvatten över sojafärsen och låt den stå och bli mjuk. Häll sedan av vattnet. Hacka lök och vitlök fint och fräs sedan i lite olja. Ha i sojafärsen, tomaterna, tomatpurén och ketchupen och låt koka i ca tio minuter. Riv i så mycket muskot du vill ha och smaka sedan av med salt och svartpeppar.

Rör ihop vetemjölet med lite av mjölken i en kastrull. Häll sedan på resten av mjölken och grädden och låt koka upp. Riv i muskot och salta och peppra. Låt sedan såsen koka på svag värme några minuter.

Varva sedan lasagneplattor med färssås och bechamelsås. Börja och sluta med bechamelsås. Grädda i mitten av ugnen i en halvtimme.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0