Streetkids of Manila

Min siata hela dag i Filippinerna. För exakt 10 veckor sen hade jag packat klart väskan. Jag försöker minnas vad jag gjorde min sista dag, kommer bara ihåg kvällen som spenderades hos grannarna (precis som alla kvällar typ).

Men nu är det dags att åka hem, typ 17-18 h flygresa + några timmar stopp i Dubai.

Manila skrämde slag på mig, det är smutsigt stökigt och allmänt obehagligt. Men nu med tiden efter att vara omringad av filippinerare 24/7 bryr jag mig inte längre. Är en vanesak skulle jag väl säga, även om det fortfarande är väldigt smutsigt och downtown.

Igår blev det lite poolhäng, sen drog jag mig till 168 shopping mall, stort shoppingcenter, ändrade mig till detta istället då det bara ligger gångsväg från hotellet. Fast jag tog en tricycel då jag inte riktigt vet vägen. Shoppa lite kläder och ett par hörlurar. Sen på kvällen beställde jag pizza, så najs! blev även över till frukost till idag, perfa! och en god iskall cider på det, ja, livet va allt bra ;) Har tur att det finns rätt många amerikanska tvkanaler, så underhållning har man (: mamma hade älskat det, massa csi, ncis program ^^

Idag tog jag mig en gångtur till 168 shoppingmall, tänkte va fan, kan ju försöka hitta och fota manila under tiden. Om jag inte hittade hade det bara vara att ta en tricycel dit. Men mitt superlokalsinne fick mig att hitta dit utan några problem ;) det du mamma! tur att någon av dina barn inte ärvde ditt lokalsinne, gosch!

anledningen till att jag ville gå va för att ta lite bilder på gatubarn och so i did, fick några ok bilder, man känner sig lite sådär för att fota ibland med tanke på att jag såg inte en enda vit idag och sticker ut en hel del ^^ men mitt fåordiga tagalog (filippinspråk) gav många filippinare ett skratt, haha :P

Just nu sitter jag på utedelen av hotellets munk/donutcafé. Rätt härligt, värme & stökig traffik, typisk Filippinerna! Ska snart gå upp och börja packa ned allt och organisera vad som ska i min carry-on väska.
Har även rensat ut dem små schampoflaskorna man får på hotellet och tömt min balsamflaska i dem, så mindre plats, haha, jo man lär sig verkligen att packa sparsamt efter 1 år som backpackare.
 Imorgon blir det upp vid 8 för att hinna med en liten stund vid poolen innan jag checkar ut 11.30. sen har jag bara 12 h att slå ihjäl innan mitt flyg avgår 23.40 på natten/kvällen.

Tänkte vara lite smart och sätta mig vid resturangen och äta och bara dra ut på tiden. ska försöka hitta en bok att köpa, behver det! håller på att bli galen utan en bok att läsa! sen efter resturangen sätta mig på cafét och ta en kopp kaffe och köpa en donut till att äta på flygplatsen. Så förhoppningsvis kan man dra ut 3-4 h.

Hemlös mamma med sin dotter och deras sovplats.

En polisman arbetar som traffikljus ;) Väldigt mkt avgaser kan jag lugnt säga!

inställt flyg och poolhäng

Så mitt flyg blev inställt, så hela Ceburesan sket sig. Men det är ok, kommer fler chanser. Istället fick jag klockan 2 på natten leta upp ett nytt hotell för 3 nätter. Hittade Grand Opera Hotell, jättefint är det och billigt! http://www.hotels.com/hotel/details.html?pa=2&pn=1&ps=2&tab=description&destinationId=1004070&hotelId=394819&arrivalDate=29-01-2012&departureDate=01-02-2012&rooms[0].numberOfAdults=1&roomno=1&validate=false&previousDateful=false&reviewOrder=date_newest_first

Anlände vid 4-5 på morgonen, checkade in. Konstigt nog var jag jättepigg, bara sovit 5 h på 2 nätter. la mig lite innan 8 och vaknade 1h senare pigg igen. Så vad gör man? man tar fram datan, surfar och slappar i sängen. Skönt med gratis internet på hela hotellet. Rummet har fin inredning med, riktigt najs faktisk, röd & vit, lite roligare än många andra hotellrum. Kylskåp, tv, vattenkokare, kaffe & duschtillbehör i rummet :)

Blev lite poolhäng med i eftermiddes, men får ta det lite lugnt med ansiktet, vill inte bränna mig igen. Just det, här är bastu med och poolen är stor,kall, fräsch och en del är jacuzzi, den ska testas imorgonkväll ;)

Så får se det ur det positiva, det blir billigare resa, har ett fint hotell, några sekunder från 7-eleven, bättre strandad i Manila än cebu så jag hinne med flyget på onsdagkväll till köpenhamn & jag slipper spendera en massa onödiga timmar på flygpatsen på onsdag.

Har varit lite produktiv och lagat min väska, tvättat lite i handfatet, rengjort säckr, städat rummet och organiserat. Funderar på att ta mig till Stairways Manila kontor imorgon och hälsa på  samt till SM Mall of Asia för att inhandla sista minuten saker.

Gick till 7eleven efter poolen. Är bara rakt över gatan, så inhandlat brödlimpa, jordnötssmör, nudlar, 2 chokladbar och 1 cider ^^ så frukost och lunch är fixad för dessa dagarna :) samt allt detta kostade mindre än vad en frukostbuffe hade kostat på hotellet. Sitter och funderar på att beställa pizza till ikväll, men väntar nog till imorgon. Har en känsla att jag kommer vara trött snart. Har inte ätit pizzahut sen australien och dem har LÄTT den godaste vegeterianpizzan i världen! samt deras vitlöksbröd är grym ;) Så vill vara väldigt hungrig när jag beställer (:

Vidare till nått annat. Har kollat runt en massa på utbildningar, det verkar som att det landar på zoologi. Har hat kontakt med en tjej som gjorde sin 2åriga master i danmark, med inriktning marina däggdjur, hon gav mig väldigt bra information om hennes master och vilka kurser hon gjorde för att få hennes "titel".

Samtidigt som jag vill plugga är det så mkt jag fortfarande vill göra. Jag vill gärna göra en antarktikakampanj med sea shepherd och en hajkampanj. samt jag läste detta i hd häromdagen http://hd.se/helsingborg/2012/01/27/i-vantan-pa-isbjornar-valrossar/ kanske ngt för framtiden med stor vana vid båtar med seashepherd i bagaget och en påbörjad zoolgiutb. hade jag lätt kunnat ta ett sabbatsår för att volontärarbeta på den båten om man hade kunnat göra en deal eller ngt ^^ absolut ngt för framtiden om 2-3 år!

Nä nu ska jag kolla tv & tvätta mina leggings som jag ska åka hem i :)

See ya

I got a shoulder built for you
Just in case you need it to lean on
These hands I have are for you
Just in case you need help to hold on

The world is just a super sized merry go around
Sometimes your finger loose their grip, we all fall down

Don't sit there in the dark
Don't worry your heart
Everything will be fine
If trees fall on your power line

If your wills turn strong
You will always have a home
If your power's out
If the light turn dark
You can stay here in my heart

The power's out

Har varit rätt upptagen på sista tiden med klasser samt att att jag brände fejset ganska ordentligt i lördes ^^ men det är ok, fjällar i pannan nu, ser väldigt konstigt ut, mörbrun till vit/rosa ^^ men så länge det är korta stunder i solen återfår jag sakta men säkert mina bruna färg igen utan att fjälla bort, så det är positivt. Brun till hemkomsten ;) Även läpparna fick sig en omgång, fått brännblsor eller förkylningsblåsor vet faktiskt inte vilket. Men med mkt is så gick svullnaden ned :)

I söndes var jag med pojkarna och spelade fotboll, seglade och spelade tennis. Tennis är sjukt kul, def. ngt jag måste göra lite för skojs skull när det blir varmare där hemma på vår tennisplan. sen sjönk en seglingsbåt med, lite kul var det faktiskt, påminde mig om när båten i Taiji sjönk, det däremot var hysterisk kul.
Så seglad för första gången i mitt liv ch det var faktiskt rätt kul, mkt att tänka på när man ska vända båten bara ;P

Diego kom hem i lördes med, han fick världens största kram av mig! saknat honom en hel del. Nu ska han ligga stilla i 3 månader efter motorcykelolyckan tills foten är läkt. Själv gömmer jag mig hos honom en hel del när jag behöver komma bort. Skönt att ha min filippinska bästis tillbaks, bara ligga i sängen och prata om allt möjligt (:

I måndes gjorde jag 2 dyk, vi såg sjöhästar, sjukligt roligt. Tänk dig själv flyta under vattnet och stirra på e sjöhäst bara några cm från din mask ;) va riktigt skönt att komma tillbaka  till havet igen och bli lite påmind om olika saker med dykningen. Man måste verkligen hålla igång så mn inte glömmer ngt och minsta lilla sak är viktig, det är endå en farlig sport.

Inatt ska jag sova över på stairway. vi har besök från India fram till lördag, några barn som kom i onsdeskväll. Och pojkarna ville så gärna att jag skulle vara har en hel dag då jag åkerimorgon så redan ockuperat extrasängen i Diegos rum ^^ Ska ned till familjen vid 4-5 tiden, köpa mammas klänningar, dennis & mina armband sen äta middag hos familjen i white beach. Jag har köpt chips och cola till oss, ka köpa glass när jag kmr ned, en liten avskedsfest (; Sen börjar alkoholavskedsfesten på Stairway, haha (;

Har en sån jäkla tur att Monica & Lars har dammsugare i sitt hus, så ska bära upp min klädespåse och suga ut luften från den så att den tar mindre plats i resväskan, perfekt :D

Vet inte så mkt mer att berätta, snart färdigpackad, drar på lördag vid lunchtid med båt till batangas sen buss till Manila och sen taxi till hotellet. Vem vet, kanske min första varmdusch på 9 veckor? :O sen tidigt på morgonen flyga från manila till Cebu. låsa in mitt bagage på Manilas flygplats och endast ha en liten väska med mina resterande saker. Buss och båt från Cebu till Malapasqua, checka in på hotellet, boka morgondyk och sen koppla av. Tillbaka till Cebu på tisdag för att sova där till onsdag morgon då mitt flyg lämnar runt 4-5 tiden på morgonen till Manila. sen spendera en hel dag på Manilas flygplats :) tur man har bok, data och musik! Flyga ut från Manila 23.40 på onsdagskvällen mot Dubai och hemåt :)

Tänkte att det kunde vvara lite kul vad för boende jag har valt från att jag lämnar Mindoro tills jag åker hem :)

Detta är hotellet jag sover på i Manila imorgon (lördag till söndag)

Detta är mitt boende på ön Malapasqua

Detta är hotellet i Cebu från tisdag till onsdag

Av någon anledning fryser datan sig när jag laddar upp bilder så får bara bli denna från kvällen med ungarna i white beach.

2 veckor kvar i Filippinerna

Introduktionsklass klar, tvätten klar och bara blogg och slutrapport kvar. Sen väntar stranden. Sjukt varmt idag! En dag man bör ligga på stranden, men snart så ska jag ge mig hemåt och till stranden. Den är snart 2 här, så 4 h kvar innan solen går ned (:

Helgen har varit helt underbar. Lördagen slappa på stranden och lyssna på musik. sen på kvällen film med barnen i white beach. Söndagen snorklade vi och tog det lugnt. vackert att åka ut med båten och se öarna och vara i havet igen. Det kandes uppfriskande att komma ut.  Jag åkte in till Bajan och köpte en speaker och kollade lite klänningar till mamma.

sen resten av veckan har det varit förberedelser inför mina klasser med pojkarna. I tisdes råkade Diego ut för motorcykelolycka. Så han ligger på sjukhuset en annan Ö längre ned. verkar som att han förlorat en tå & ett finger. Men annars mår han bra, saknar honom. Sist jag såg han var när han gick med mig hem i söndes ned till white beach.

Idag hade jag introduktionsklass inom Foto och projektet vi ska jobba med idag, imorgon, Mån & tisdag. Projektet är UKM (; Jag har fått in en hörna på UKMfestivalen för Stairwaypojkarna, så dem ska ta egna foto och redigera, sen väljer vi ut 1-2 bilder var som ska sättas upp och som jag tar med mig hem till Sverige. En annan del är art vilket är att dem kan göra lite vad dem själv vill som jag tar med mig hem. Kan vara drömfångare, armband, dikt, målning osv  låt fantasin flöda ;)

Hade min första massage i måndes, har haft sån jäkla smärta i nacke och axlar. Så en halvtimmes massage 15 kr och en helkropps 1h igår 30 kr ^^ jadå, lätt värt det. Blir en till helgen med ;)

Har diskuterat dyk nu med en rekomenderad dykshop. Så verkar som att på måndag blir det mina första sjöhästar som ska ses ;)

2 veckor kvar i Filippinerna, så jäkla skönt, bara 2 veckor sen är jag hemma!

Nä avsluta dagens jobb så jag kan ta mig till stranden och bli lite brun iaf, jäkla blekfis är man!

Säljakt pga minskad fiskebestånd

Så nu vill Stockholms stads fiskekonsulent Sverker Lovén öka säljakten pga av dem tar all vår fisk. (http://hd.se/inrikes/2012/01/16/fiskekonsulent-vill-oka-saljakten/) "Enda sättet att rädda skärgårdens fiskbestånd är att kraftigt öka skyddsjakten på skarv och säl, anser han"

Blir så jävla förbannad på såna här saker. Vi äter fisk som aldrig förr oxh överfiskar våra hav, vi förstör med miljögifter och övergödning och så är det helt plötsligt sälen och skarvens fel att fiskbeståndet minskar.

Från Stockholms länsstyrelse egna hemsida http://projektwebbar.ab.lst.se/templates/InformationPage____8448.asp

"Den biologiska mångfalden i havsmiljön har drabbats hårt av övergödning och miljögifter. Den ökande utflyttningen av folk till kust- och skärgårdsområden leder till en ökad belastning på skärgårdsmiljöerna.

Bestånden av flera fiskarter har minskat de senaste åren bland annat beroende på överfiske och fortplantnings-störningar. Övergödningen, det vill säga utsläppen av närsalterna fosfor och kväve, resulterar i igenväxning av grunda bottnar och kraftigare algblomningar vilka orsakar problem som syrebrist och bottendöd. En ökande och förändrad båttrafik medför störningar som till exempel stranderosion, spridning av giftiga ämnen från båtbottenfärger och buller.

I Stockholms län finns bara 36 licensierade yrkesfiskare kvar. Den huvudsakliga orsaken är att det inte går att få fisket lönsamt. Detta beror på överfiske men också på dåliga miljöförhållanden. Utflyttningen av människor som bosätter sig permanent i skärgården ger nya förutsättningar för en levande bygd men ställer samtidigt stora krav på hållbart utnyttjande av naturresurserna."

Examensarbete vid Lunds universitet -   http://www.natgeo.lu.se/ex-jobb/exj_98.pdf

" 1.5

Bryggbyggnationer ändrar strömningarna längs med stränderna vilket delvis påverkar våg och strömerosionen av grunda bottnar och strandområden samt kan ändra salthalten inom mindre områden. Då grunda bottnar till stor del tjänstgör som lek- och yngelplatser för olika fiskarter kan detta vara av avgörande betydelse för fortplantning och utvecklig av de berörda arternas populationer. På liknande sätt påverkar hamnar och hårdgjorda ytor bottentopografin. Utöver de störningar som dessa byggnationer rent fysisk utgör påverkar de också omgivningen indirekt genom ökad mänsklig aktivitet i området, så som fiske, båttrafik och utsläpp.

2.2

I Stockholms län uppskattar man att ca 400 000 av länets invånare (1,2 miljoner 2000) fiskar någon gång under året och då med största sannolikhet i skärgården. Sportfisket i länet sker till 90 % i skärgården och de resterande 10 % i Mälaren eller i länets insjöar.

Det råder i flera avseende fritt fiske i skärgården och inga uttagsbegränsningar finns exempelvis när det gäller antalet fiskar som får fångas. Ett fritt fiske är heller inget problem när fisketrycket är lågt. Skärgårdsfiskets förändring under de senaste åren har medfört att fritidsfisket och däribland det fria handredskapsfisket (sportfisket) i lokala områden står för en mycket stor del av fångsterna av viktiga arter så som gädda, gös, abborre och öring.

De studier som har genomförts (exempelvis Svedäng 1996) visare även att det fria handredskapsfisket (fritidsfisket) inom lokala områden och för vissa fiskarter är den största orsaken till de minskande populationerna. För skärgården i stort är det det stora fisketrycket, oberoende av fiskemetod, som riskerar att utarma vissa fiskpopulationer inom några år. "

Malapasqua

Som ni vet så är det snart dags att lämna denna ön för att förflytta mig till Malapasqua.

Planen ser ut så här:
Lämnar ön Mindoro lördagen den 28e January, båt och buss till Manila, sen taxi till ett hotell som jag bokat nära flygplatsen, stanna 1 natt. Vidare tiidigt på söndagsmorgonen runt 5-6 på morgonen går flyget till ön Cebu. Ska låsa in det mesta av min bagage där och sen ta bussen till Hamnen 4h bort. Ta båt därifrån till Malapasqua och bör väl anlända runt 3-4 tiden på eftermiddagen. Boka in mig på morgondyk med hammarhajar måndag morgon, sen blir det nog ett kvällsdyk med sjöhästar. Om jag inte ser några hammarhajar så bokar jag in mig på morgondyk till tisdagmorgon. Funderar även på treshersharks dyk under tisdagen, men mycker beror på vad som händer måndagmorgon. vara på Malapasqua till 1e feb, lämnar med den tidigaste båten fr att göra samma väg tillbaka till Manila. det bästa är att det går cirka 8 flyg varje dag från Cebu till Manila. Men tanken är att boka in mig på ett flyg mellan 3-5 på eftemiddagen. Flyget från Cebu till Manila tar 1-1½h. Sen ska jag hänga på Manilas flygplats resten av dagen då mitt flyg lämnar 23.40 den 1e feb :)

Egentligen har jag väl inte helt råd med resan till malapasqua, men simma med hammarhajar är något utöver det vanliga. Dem är väldigt svåra att hitta och finns inte på så många platser samt det är en dröm! Det som kostar mest är ju dyken och boende. det andra är väldigt billigt. 300-400 kr t/r från manila - cebu är inte så farligt.

annars mkt jobb men filmen är klar nu men så klart kan vi inte starta den datorn filmen är på. så nu ska vi klabba en massa med hårddisken. orkar fan inte bry mig mer. Imorgon ska jag kanske snorkla. sen ska några av oss upp till bergen och festa där. haha. Sen ska jag ligga på stranden hela söndagen om vädret tillåter det! har fotoklass med nästa vecka och en artklass. varför art får ni veta nästa ång. orkar inte skriva om mitt nya projekt ;) Nä nu ska jag fan ta mig hem :)

Utkast: Jan. 10, 2012

Så här kommer mina julklappar från förra året ^^

2 kjol/klänning whatever man vill göra med dem, älskar dem! stod och kollade på den röda innan julafton oc den leopardmönstrade är helt underbar (;

1 grön sjal, vattenbehållare, ett glas med lock och en liten plånbok :)

Saker jag inhandlat själv

Tunn svart tröja (:

Öronhänge från baclaya

Armbanden från baclaya

Klänning från Puerto

Sen var jag och kollade lite i affären i White beach, här är lite saker man kan köpa i armbandsväg :)

Och öronhänge :)

Vi alla har våra drömmar

Till min kära mamma som jag glömt svara, ja vi diskar och tvättar våra kläder för hand så var beredd på en stor klorintvätt när jag kmr hem då jag inte får vittvätten ordentligt vit.

självklart började filmklippningen bra tills slutet av kvällen då jag skulle spara eftermiddagensjobb på den och programet la av, så jävla typiskt, så får göra om dem bitarna imorgon, men nu vet jag iaf vilka filmer som ska in och klippas för dem bitarna. :)

Vi har även fått besök av en av våra arbetare från Manila, en Phil från Nya Zealand. Väldigt trevlig kille, pratade mkt om australien då han bott där samt att han bott 3 år i Danmark (: Han lämnar på fredag igen, men alltid trevligt med lite nya människor.

annars har jag upptäckt mina manliga kollegors nya smeknamn på mig, prinsessan och sweetheart, haha, dem är allt för roliga, förhoppningsvis drar vi ut i helgen om det inte är för mkt jobb på schemat (:

Igår kollade jag och barnen i white beach på Harry Potter 2, men bara halva den är ju 3h lång, trodde fan inte det. så andra halvan ikväll :)

Sen har ngn tysk kompis till pappan i huset födelsedagsfest på onsdag och självklart vill dem ha med mig, så onsdagseftermiddagen ser ut som att den ska spenderas onykter (;

Måste erkänna att jag ser fram emot att skaffa råttor igen, vilket planeringen är i slutet av detta året. Jag kommer inte överleva i Götet utan något djur! Denna gången är tanken att ta hand om omplaceringsråttor. Några pilgiftsgrodor hade varit rätt häftigt. Har drömt sen 7 år om att en dag bygga om ett rum till ett terrarie med ödlor & grodor från samma biotop. Idén kommer från min hunduppfödare som hade en stor utbyggnad, förmodligen städskrubben med ena väggen av glas och en leguan i den, riktigt coolt. Älskar ödlor men jag är av typen om jag ska ha ett djur ska det finnas stor plats för att efterlikna deras naturliga behov, om vi ska ha djur i fångenskap ska dem i alla fall ha det så bra som möjligt. därför har jaginte skaffat sugar gliders även kallad för flygekorre. Ursprungligen från Australien och jag fick nöjet att jobba med dem i Australien på Kanyana, aggressiva små rackare i vilt tillstånd men tama i fångenskap verkar det som hos många som har dem. Men sen glider dem och kräver mkt växter och sånt så nej det får bli ett helt rum till dem med när jag inskaffar dem.

Det kommer bli en utmaning att hitta en kille som delar det djurintresset, haha ^^

Och det senaste inom Seashepherd, mina gamla vänner från Forest Rescue som vi jobbade med i Perth har gått ombord på ett av valfartygen som passerar utanför perths kust. Härligt säger jag, kan se att Buddy var glad att se dem när Steve Irwin mötte upp dem ute på havet ;)

Åh ja, jag saknar Australien mkt! Längtar till att komma tillbaka, saknar mina barn i Perth med, mina underbaringar och mina kompisar i Surfers och hayley får snart unge om hon inte redan fått det, ja mkt som sker (; och Ellinors och mina galna upptåg med våra fransmän, haha, jag saknar mina trädplanteringsvänner, och Hseyin, hans skratt är ngt av det underbaraste och jag hade dött där ute utan honom som alltid gjorde mig glad på jobb. Jodå Australien var en oförglömlig resa, ångrar att jag inte gjorde mer farmjobb så jag kunnat ansöka om ett år. Får väl ta och gifta mig med Buddy och få uppehållstillstånd, haha ;D

Tillbaks till jobb nu, längtar till helgen och ledighet!

Alltid förbered för storm

Vitt ris, vitt bröd, sött bröd och fisk, om jag går upp i vikt här är det absolut allt detta jäkla vita bröd och vita ris! längtar hem till potatis, grov bröd och fullkornsris och såklart grannens kylskåp. Det första som jag göras är att inhandla en bakpotatis med ost, kryddsmör, sallad och vitlökssås! och en stor jäkla latte på espresso house samt majs på pistachia. oh yes, jag älskar knutan. ja det ska bli skönt att komma hem. jag trivs här men jag känner mig aldrig riktigt ren vilket gör mi lite panikslagen ibland, samt alla dessa myggor, man kan ge mig smeknamnet myggdödaren ist ^^

Just nu är jag som sagt rätt ockuperad med arbete. Hade lektion med pojkarna i fredes om ekosystem och biologisk mångfald, det var en utmaning att göra det busenkelt ovh förståeligt, men med lite tid och 1½ h lång lektion fattade dem innebörden (; På torsdag blir det Baclayan, öppning av skolköket och jag är fotograf som vanligt! är en jävla bit att gå bara, uppförsbake i bergen under 1h ^^ man är plaskvåt av svett när man kmr upp kan fräscht meddela! Sen blir det Bayan/Puerto Galera/stan vilket namn man än väljer i på onsdag eller fredag :) foton, shopping och boka dyk.

Arbetet just nu är det filmklippning, massa klabb hela tiden, om det inte är det ena så är det det andra. men det börjar gå bra nu, har ett problem jag försöker lösa. men ca 1/3 är klart och förhoppningsvis är grovarbetet klart idag (måndag), hoppas nått där ute gör så att allt funkar idag! Så trött på detta filmklippandet ^^ vill bara lägga mig på stranden och få billig helkroppsmassage (30kr) och bli lite brun! men snaart så! så fort filmen är klar :)

Men det är inte bara jobb, i lördes kväll gick jag och barnen samt 2 av deras kusiner ned till stranden. Stranden höll på att vakna till liv då, dvs klubbarna öppnade och musik från alla håll. Sen hemåt igen och träffade John-Chris (en av medarbetarna på Stairway) han skulle ut och undrade om jag ville med. Men va rätt trött och fastnade med film med barnen istället. dem har inte sett någon av Harry Potter filmerna. Så i lördes såg dem första på min laptop och ikväll är det nr.2.

Igår var tanken att jag och min familj i white beach skulle till vattenfallen, men regnade och sånt piss. Var min lediga dag men kände inte för att sitta inne hela dagen och kolla barnprogram med barnen, så jag drog till stairway och jobbade istället, vara lite produktiv fast barnen hellre sett mig där hemma. Men klarar inte av att sitta inne en hel dag och vara uttråkad när jag bara vill få arbetet klart. Sen att jag klarar inte av djursituationen nere i white beach. Det krossar mitt hjärta varenda gång jag tuppar fastsnörade, några veckor gamla kattungar som skriker hjärtskärande vid vägkanten och vår hund som ligger fastkedjad bakom huset. Jag brukar ge han lite av mina bullar och klappa honom. Han blir alltid lika glad och hela kroppen viftar typ, haha. Men samtidigt måste man acceptera att djursynen är annorlunda här än hemma, men samtidigt kan vara värre för en djurrättsaktivist att se men inget kunna göra, det ligger inte i en aktivists sinne att se åt andra hållet. Jag älskar pojkarna på stairway och fattar inte hur människor tänker som får för sig att utnyttja gatubarn sexuellt. Men sanningen är om jag hade fått ett jobb här om att förbättra djurens situation hade jag nog trivts bättre. Min passion är och kommer alltid förbli djuren hur rått det än verkar så hade jag inte brytt mig om lika mkt om dem ytliga sakerna där hemma om jag hade jobbat med ngt jag älskar.

Men jag har planer när jag kmr hem, 2012 kommer vara ett fullspäckad år, förhoppningsvis även efter sommaren. Nu när jag kmr hem börjar universitetsintagningarna. Vilket gör mig lite panikslagen. Fast jag redan pratat med en av Göteborgs universitets SYO så kunde han inte ge mig ett klart beslut om vad jag skulle välja. Så jag står fortfarande mellan zoologi, etologi & marina vetenskaper. Inte bara massa saker som kommer ske detta året. Det är dags att bli ärlig mot mig själv och saker under detta året och förra har ändrat mig mkt. Jag är en helt annorlunda person sen jag åkte till japan och jag ska fortsätta göra det jag gör bäst, gå min egna väg och stå ut som alltid ;) Nä 2012 kommer absolut bli ett annorlunda år med nya utmaningar som jag själv satt upp.

Ja det ska bli skönt att börja detta året med att fixa till gamla saker och ställa saker till rätta igen, hemkomsten är efterlängtad, jag har sökt det jag kom hit för nu är jag redo att komma hem :) Förhoppningsvis bjuder detta året på mer hundavel! Ska sluka mig i en massa genetik och hundavelsböcker när jag kommer hem. Känns som att man tappat en del det senaste 1½ åren. Fast märkte att en del finns kvar där imorse när en gammal klasskamrat David funderar på att köpa hund och ville ha råd, så visst finns det djupt där inne bara :)

armband

Janet här är (längre ned)  2 armband som jag har, lite exemplar :)

Och för övrig hej (:

Mamma, seriös, din jansson är äcklig! för stora potatisbtar, skulle inte förvåna mig om man hittar en hel potatis där!

Nyår över, najs! sakbade dock alla mina hjärtan därhemma som va fulla utan min närvaro :( men det tar vi igen ;)

Dagen efter nyår drog vi till Lucas, najs beach, strandlekar med barnen och pizza! så god! blir det med när jag är klar med alla arbeten och innan jag drar hem. dock kostar den lika mkt som hemma fast dessa är större ^^

annars inte mkt som hänt, tiden har gått rätt fort sen nyår, mkt jobb nu, det kan vara anledningen. Arbetet med ekosystem och biologisk mångfald är snart klar, har bara avslutet kvar som ska göras imorgon. Sen har vi filmredigeringen som måste göras imorgon med. Efter det har man lektion med ungarna kanske på fredag för att göra fotoklass nästa vecka :)

Igår gick jag och familjen jag bor hos ungar till stranden på kvällen, spelade lite boll och lite bad innan middagen :)

Nä, ska duscha nu sen ta mig nedåt till mitt lilla hus hos familjen :)