Why?

Jag var i affären i måndes en snabbis för att köpa lite mat och hade på mig mitt sea shepherd linne. När jag står i kön så kommer en kvinna bakom mig och försöker läsa min text på armen men jag ignorerar och börjar lägga upp saker på bandet. Då fråger hon vad det står och jag svarar lite kort att det handlar om att jag älskar havet (tänker inte läsa upp all den text för en random människa i mataffären). Så vill hon såklart läsa och på vägen hem ställde jag mig själv frågan "varför sea shepherd, varför en aktivist?"'


Kapten Paul Watson (grundaren för sea shepherd) är ingen ny människa för mig direkt. Första gången jag fick upp ögonen för honom var under 2005-2006 när jag laddade ner en dokumentärfilm om Lolita. Lolita är en späckhuggare som hålls i fångenskap i Miami Seaquarium. 'Hon fångades när hon va 2år utanför washingtons kust och har varit i fångenskap sen 35 år tillbaka. Det är många kampanjer om att föra henne tillbaka till havet med hennes flock (som sågs för några dagar sen) och detta var en film om henne. Kapten watson var en av personerna dem intervjuade. Jag följde sea shepherd under en liten tid under det året men med skolan glömdes såna saker och det var inte förrän 2010 jag tog upp intresset för sea shepherd igen.

Se shepherd är den organisation i Taiji som arbetar mest, där är typ 5st olika organisationer men vi är den enda som är där HELA TIDEN! Jag har länge tvekat om jag ska bli medlem eller inte för jag har svårt att lita på alla dessa organisationer som Greenpeace, WWF & IFAW osv. Så jag bestämde mig för att åka till Taiji och se med mina egna ögon hur Sea shepherd är. Well, vi vet hur det gick, jag blev fast :P Sea shepherd är den enda organisationen som ar stake nog att ta saken i egna händer och utnyttja lagarna till ngt. Jämfört med the pussies från Greenpeace som är rent ut sagt en jävla skitorganisation vad jag har kommit på som bara tänker på sitt eget varumärke och inte på att rädda valarna.
Rupert berättade detta för mig när jag var i Taiji:
Han stötte på 2 högt uppsatta kvinnor från WWF i kii-katsuura där vi bor (om man ser en icke japansk människa i kii-katsuura eller taiji så är dem oftast här för delfinerna). Han tänkte, härligt, support från WWF, men icke. Det visade sig att dem va endast här på genomresa på sin semester. Så Rup frågade dem om dem inte skulle se Taiji eller The Cove om det ville dem inte. Men på ngt sätt övertalade han dem och dem åkte till The cove, han sa att dem va där max 5min och kollade sen åkte igen utan att bry sig. Så fuck off greenpeace and fuck off WWF!

Det finns en hel del ont och gott sagt om sea shepherd där är 2 sidor, dem som tycker vi är för aggressiva och ddem som tycker vi borde vara mer aggressiva (organisationen blackfish). På senaste tiden har det blivit lite av ett mode att lämna Sea shepherd (som ni kunde se i dokumentären för några dagar sen), men jag ser det från den positiva sidan om dem mesarna inte klarar av en organisation som faktisk gör ngt för att rädda "våra" hav även om det är med udda metoder så stick och försök kom på med något bättre som hjälper.

Så aktivist, är jag en aktivist och för hur länge då och vad innebär det?
elora gjorde ett jättebra inlägg om vad är en aktivist, vad innebär det på sin blogg : http://eloramalama.wordpress.com/2011/02/11/what-is-activism/

Jag började se mig själv som en aktivist efter Taiji men när jag tänker me på det har jag nog varit det sen jag va runt 12-13 år när jag började med skolarbeten om delfiner i fångenskap och försökt sprida fakta om det. Det blev dock mer intensivt när jag började gymnasiet och hade nya möjligheter till det.

Var ju inget jag planerade att bli, är nog som Elora skrev : man brinner så mycket för en sak och står inte ut med att se det förstöras utan att göra ngt åt det vad det än är.

Jag kommer nog alltid hålla på med detta och har massa planer för aktivistarbete som ska genomföras när jag kommer hem, det första kommer bli filmen om Taiji till min gymnaieskola som jag påbörjar när jag återvänder till Taiji i slutet av detta året. Men jag har massa idéer för Sverige, Sverige kommer få ett fullt år 2012 med mig ;)


Kommentarer
Postat av: Moster Janet

Gumman !



jag blir varm om hjärtat när jag läser <3

Vi har alltid vetat att du skulle göra något som har med delifiner att göra... :)



Jag ska oxå läsa inlägget..



jag kan bara säga... Go Mia.... Du är jätte duktig...



Det Ska bli spännande att få följa dig på äventyret..



Puss & kram Janet

2011-02-16 @ 16:13:20
Postat av: Mamma

Hej stumpan.

Ja jag vet inte vad jag ska säga riktigt. Imina ögon så har du varit sådan här sen du var en liten liten "tolle", du har alltid brunnit för djur men framförallt delfiner och sedan har det bara växt o växt o växt osv.

Du var ju, ja högst 7 veckor när vi började på babysim och du var ju som en liten fisk i vattnet och stornjöt hela tiden, ju knasigare grejer man gjorde med dig ju roligare tyckte du det var!!!

Antagligen var du en delfin eller något liknande i ett tidigare liv.

Var rädd om dig och tänk med huvudet.

Puss o kram

2011-02-16 @ 18:39:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0