Taiji

Först, Nej janet, här är ingen bra shopping, fina smycken bara men annars inget speciellt ;D Det var en bra dag igår i Taiji. Slaktarna återvände till hamnen utan någon fångst. Delfinfamiljen kämpade i 3h och lyckades fly från båtarna. Slaktarna va inte glada, någon räckte fingret åt oss på berget och deras sura miner när vi körde förbi hamnen va ett bra tecken. Vi körde need till The cove och tog en bild på cove guardians. Vi gick och åt när vi kom tillbaka, de har en riktig god vegetarisk pizza här, ja inte en chans att jag äter något i köttväg i Japan. Funderar faktisk om man skulle testa att bli vegeterian, redan nu äter jag inte så mkt kött men funderar mer på att dra ned på köttet mer men fortfarande äta nångång då och då. Jag är nog för mkt en köttmänniska för att kunna sluta helt, hade nog blivit sjukt deprimerad utan Grannens blodiga oxkött!


 Kanske låter lite fel men jag trivs här väldigt mycket. Jag har hamnat med 3 helt underbara och fantastisk roliga människor. Jag älskar Martyns råa humor om att låt barnen i afrika dö och att vi borde bomba hela asien, haha ;D Så mamma och moster Janet ni behöver inte oroa er, jag tror jag har hittat hem, detta kommer inte bli sista gången jag gör ngt sånt här. Har redan börjat planera 2 saker. Det finns en chans att jag kommer hem i augusti för att joina några till Faroe islands i Danmark där man slaktar delfiner under Augusti. Men det finns en chans att jag väntar nästa år istället. Är sjukt sugen på att samla ihop ett gäng och dra till kolmården, ställa sig utanför marine world avdelningen och visa material från the cove för besökarna och visa vad det är dem stödjer genom att gå och se delfinshowerna!


Men åter till gårdagen. Efter vi ätit vi tog en paus 1 h sen drog vi till valmuseumet. För mig är valmuseum ett ställe som ska hjälpa valar inte slakta dem och tjäna pengar på det. För ja, det är exakt vad som händer, det sjukaste stället på jorden enligt mig! När vi kommer dit vill dem först inte släppa in oss, dem ringer och håller på för att fråga om dem ska släppa in oss eller inte, till sist kommer vi in, men seriöst, kan ni inte ens stå för det ni gör? Vi börjar med att se delfinkött, sen ser vi riktiga valskelett över hela stället och som inte det va tillräckligt är där foster från 2månader till 10 månader i sån bevaringsvätska, kommer inte å namnet, i glasburkar. Även ett helt delfinhuvud i ett sånt och blåvals kött med skin, späck och allt, för jävla sjukt! På fostret som va 10 månader kunde man fortfarande se vecken vid början av bakfenen som är efter fostrets position i magen. Dessa veck har dem under en kort tid som nyfödda, så dessa foster har med andra ord tagits ut från mamman sen bara stoppat dem i dessa glasburkar för öven navelsträngen är på alla foster.


 När vi kommer ut ser vi 6 delfiner i en swimingpool som är uppdelad i 3. Vi har 2 st flasknosdelfiner i en swimingpool inte större än en du kan ha i trädgården. Sen har vi uppvisningspoolen där vi har 2 st flasknos och dena ena kunde inte sluta klicka, du hörde det konstant! De även dunkade sina huvud mot väggen om och om igen. Längre bort har vi 2 st av en annan art, ska kolla upp arten när jag har internet (sitter just nu på berget och kollar på fiskbåtarna). dessa 2 slogs om uppmärksamhet och började göra massa konster för att fånga din uppmärksamhet och förmodligen få fisk, för om en delfin inte lyder sin tränare blir dem utan mat, det är deras "vapen" mot dem för att få dem att lyda. En delfinshow börjar och jag går ned för att filma. Jag blir riktigt äcklad, man ser dessa delfiner uppträda som clowner och publiken sitter och applåderar, man borde sätta japaner i burar och låta dem uppträda så ska jag också sitta och applådera! Jag och Martyn går ut och upptäcker då att i det smutsiga vattnet med en staty är där sköldpaddor och fiskar. Man kan knappt se djuret för vattnet är så smutsigt! Sen går jag bort och står vid stängslet och fotar en tränare hälla i grön vätska i swimingpoolen, förmodligen klor för att döda bakterierna som även ger delfinerna ögoninflammation och bleker deras skinn.


Efter vistelsen åkte vi till dolphin resort hotel för att Martyn vill fånga delfinernas ljud under vattnet, riktigt coola saker har han, skitkul att lyssna på allt och se alla saker och pröva dem :P När vi kommer tillbaka bestämmer vi oss för att äta senare. Så jag, Martyn & Thomas går till resturang (Kim är lite sjuk så hon stannade inne med sin medicin istället). Jag hade så ont i magen när vi kom hem efter att Martyn har hållit på med massa saker, han påminner lite om mamma, gammal men beteer sig som ung ;D det är bara så härligt att sitta där och skratta. Ingen fångst idag iheller, fiskarna gav upp pga vädret. Har nästan nyligen ätit och gått en runda i kii-katsuura. Hittade en affär med lite allt möjligt om Martyn tar en chipspåse går fram till ksassören och säger "Can I get this shit?" haha, som jag garvade! chpisen smakade röv, men jag fick tag i pringles, stolt! Snart kommer Micke och vi ska ut nu för att fixa lite saker. Hörs senare

Kommentarer
Postat av: Mamma

Hej stumpan, blir så glad över att du trivs så br men sitter med en klump i hals o mage och tårar i ögonen när jag läser om definerna och de andra djuren.



TACK så hemskt mycket för att du kallar mig gammal.

Allt går bra med Orwinn och de övriga.



Mååånga kramar o pussar, VAR RÄDD OM DIG!!!!!!!!!!

2010-12-02 @ 10:23:52
Postat av: Moster Janet

2010-12-02 @ 13:27:25
Postat av: Moster Janet

Ha ha, jag fick inte skrivit ngt. Förvirrad, skyller på febern, hi hi. Nähä, kanske tur att det är kass shopping. Fast du har nog inte tid ändå, du,ni har viktigare saker för er. Jäkla människor, har dom inget hjärta i kroppen!!! Varför gör man så. Jag blir så jäkla arg, ledsen på sådana idioter. Gud vilket språk jag fick till börjar låta som dig Mia. Skönt att du trivs så bra. Då blir jag " lite" lugnare. Ha det jätte bra. Tänker på dig mkt. Pussar & kramar Moster Janet

2010-12-02 @ 13:37:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0