Medelsåldersmän på sittplatserna

Var som sagt på HIF idag, lite sista minuten så blev inte direkt där jag ville sitta, och det vet vi alla vart det är ;) MEN i alla fall så för ett tag sedan fick jag en krönika av min kära saknade vän Jonas M. Krönikan handlade om 50 åriga män tar med sin barn till fotbollen, kan knappt sångerna och står och skriker och svär. Enligt mig är det inte konstigt att vissa ungdomar beteer sig som dem gör idag på fotbollsmatcher med tanke på vad dem fått stå ut med. Denna krönikan gillade jag skarpt för det är verkligen så, männen med barnen skrämmer mig mer än huliganerna. Så idag fick jag utstå exakt detta, en man står bakom, skriker och svär samtidigt som han försöker sjunga låtarna och hans son som var runt 10 år sitter och svär och skriker. Förhelvete säger jag bara,uppför er lite när ni har barnen med er och låt inte barnen sitta och svära på det sättet, riktigt pinsamt. 

Här kommer iaf den fantastiskan krönikan skriven av Fredrik Backman (skadar inte att skribenten är grymt porrig ^^

http://skane.city.se/kronika/16846/mannen_runt_50_skrammer_mig_mer_an_huliganerna


Publicerad: 20 Maj 2009 03:49Senast Ändrad: 22 Maj 2009 12:40 Krönika.Citys krönikör Fredrik Backman undrar varför väletablerade män tar med sina barn på fotboll och sedan sitter och skriker könsord till domaren.

Jag är som bekant något av en gnällröv. Och just på den grunden älskar jag fotbollspublik. Fotbollspublik är som att se evolutionen försöka backa på motorvägen.

Kanske kunde den här krönikan handlat om huliganer nu. Det ska den givetvis inte. För jag ska ju alltid vara så jävla speciell. Dessutom har jag inget speciellt att skriva om huliganer, eftersom jag inte vet speciellt mycket om dem.

Den medelålders sittplatsmannen däremot, ska vi prata om. Du som sitter här med din nioårige son, och nyss skrek "jävla cp" åt en marginellt äldre bollkalle. Du som själv är så förbannat skev att ditt intellekt har en egen Paralympics-avdelning. Direkt från chefsjobbet på kommunen rakt upp på en sponsorplats, där du presenterar dig genom att kalla motståndaranfallaren för "jävla apa". Ett paradnummer följt av nio synonymer på "hora", som substantiv.

Jag känner förstås igen mig. Jag är ju precis som du. Ja, med det lilla undantaget då: Jag har inte med mig mina b-a-r-n när jag beter mig sådär. Eftersom jag må vara dum i huvudet, men inte är efterbliven.

Den medelålders sittplatsmannen är ju nu i gengäld inte bara mentalt utmanad, utan även en hycklare. Så du beskriver "huliganerna på ståplats" som "våldsamma, rasistiska dårar som inte vet ett skit om fotboll". Perfekt, du borde väl passa rakt in där då? Ja, om du var trettio år yngre och lärde dig offsideregeln då alltså. Ståplatspubliken kan nämligen den. Dessutom sjunger de även när det går dåligt för HIF. De reser sig inte upp och går en kvart före slutet bara för att det står 0-2 och de vill slippa köerna.

Fotbollsförbundet pratar om att huliganer får barnfamiljer att inte vilja gå på fotboll. De har inte ett skit med saken att göra. Det har däremot 50-åriga 100-kilosmän som sitter på vadderad dyna och vrålar könsord åt domaren. Tar jag med en nioåring och ställer mig bland 20-åringar som skriker samma sak är det i alla fall lättare att förklara. Det är logiskt att nioåringens klasskamrats storebror är ett känslomässigt trafiksskadeoffer. Jobbigare att försvara att hans förbannade farsa är det.


PLUS

HIF:s tabellposition låter mig kombinera både mina egenskaper som medgångssupporter och de som gnällröv. Jag dyker upp på läktaren lagom till t-shirtvädret, men pratar bara om att det snart kommer gå åt helvete.


MINUS

Männen som vill "porta huliganerna på livstid", själva har så jävla många korv med bröd i nävarna att de inte ens kan applådera ett mål, och på vägen hem undrar varför "det aldrig blir något riktigt publiktryck på Olympia".


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0