Richard O´Barry - En sann hjälte som har påverkat vad jag vill jobba med.

Richard O´Barry är för många en helt okänd människa.Jag lärde käna hans verk och historia genom böcker om forskning på delfiner där han nämnts ofta. Även många dokumentärer har han medverkat i där han avslöjar sanningen om världens delfinarier, en bransch han innan var delaktig i.

Redan som liten har jag alltid velat vad jag vill bli. Som 7-åring väcktes mitt intresse ännu mer för valar och delfiner och som 8-årng slukade jag varenda bok på biblioteket. 2 år senare hade jag läst alla böcker om delfiner på Helsingborgs bibliotek. Så för mig har det aldrig vait några tvivel ang. min framtid. Men drömmen har endå utvecklas mycket från att bli delfintränare till marinbiolog och jobba med att befria definer i fångenskap. Mitt ändrande har en stor grund till Richard O'Barry och jag har länge undrat när han ska göra något uppmärksammande.

Rihard O'Barry jobbade som ung att fånga in delfiner till underhållningsbranschen och det är honom vi har att tacka för serien Flipper där han tränade Kathy, mer känd som Flipper. Men efter sin tid och efter Kathys död insåg han att detta var fel och förr 39 år sedan jobbar han mot delfiner i fångenskap. Ett av hans mest kändaste citat som jag har förbrukat dussintal gånger är "Delfiner är intelligenta, komplexa och vilda djur och de hör hemma i havet och inte som clowner för att underhålla människan”.

Och nu..... äntligen har han gjort det som många väntat på, att avslöja japans illegala jakt på delfiner och dödande av dem som inte längre tar in pengar till djurparkerna. I dokumentären Cove avslöjar han och hans team vad som döljer sig under ytan i staden Taiji i Japan. Men arbetet blir inte lätt när folk är i stånd till vad som för att skydda detta.
Jag varnar känsliga tittare, detta är inte omgjorda scener och detta är sanningen vad miljontals människor året om främjar genom att besöka och betala för delfinarie. Trailern finns nedan:

http://www.moviezine.se/video/202094


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0